در این جلسه در مورد بالانسرهای ملخ و باتری و علت استفاده از آنها بحث میکنیم. اهمیت استفاده از بالانسر برای شارژ باتری و معایب عدم استفاده از بالانسر در هنگام شارژ را خواهیم گفت. همچنین در مورد شناسایی شارژرها و بازده آن صحبت خواهیم کرد. در آخر این جلسه نیز به اطلاعاتی در مورد فریم یا بدنه کوادکوپتر میپردازیم.
بالانسر
در یک پرنده بالانسرهای مختلف وجود دارد؛ از جمله بالانسر ملخ، بالانسر باتری و بالانسر خود پرنده. بهترین راه برای یادگیری استفاده از یک بالانسر به پیشنهاد من فقط دیدن یک یا دو کلیپ ۲ الی ۳ دقیقهای است. در اینجا من علت استفاده از بالانسرها را به اختصار ذکر میکنم.
بالانسر ملخ
مسلم است که استفاده از بالانسر ملخ برای جلوگیری از لرزش ها و عدم فرمان پذیری میباشد چرا که اگر ملخ بالانس نباشد نه تنها به موتور فشار وارد میکند بلکه فرمان پذیری ضعیفی دارد.
بالانسرهای باتری
همانطور که میدانیم باتریهای لیپو بسیار حساس بوده و باید خیلی دقیق شارژ و دشارژ شوند. در جلسات قبلی ذکر شد که محدوده ولتاژ باتریهای لیپو از 3.7 تا 4.2 ولت میباشد که اگر در هنگام شارژ بیش از این مقدار شارژ شوند، قطعاً به باتری آسیب میزند. همچنین در هنگام استفاده، اگر کمتر از این میزان استفاده شود، باز هم به باتری آسیب میزند. بنابراین دلیل استفاده از بالانسر در هنگام شارژ به این علت است که بالانسر ولتاژ تک تک سلولها را به صورت کاملا بالانس شده کنترل میکند و این در عملکرد باتری و عمر باتری تاثیر زیادی دارد.
بالانسرهای پرنده
اما بالانسر های خود پرنده: با توجه به فلایت کنترل های امروزی، اگر پرنده ما بالانس نباشد این عدم بالانس را فلایت کنترلها جبران میکند. اما برای پرواز هایی مثل race، بهتر است که پرنده یک نقطه ثقل در مرکز داشته باشد که در عملکرد و فرمان پذیری آن کاربردی است.
شارژر باتری
برای آشنایی با باتریها میتوانید به لینکهای زیر مراجعه کنید:
اما در اینجا قصد داریم اطلاعات مختصری از شارژرها ارائه دهیم. در مرحله اول باید گفت که هر شارژر برای باتری مورد نظر استفاده میشود مثلاً شارژرهایی که باتری های بین 2 تا 4 سلول را شارژ میکند و یا شارژرهایی که بین 5 تا 7 سلول را شارژ میکنند و یا بیشتر.
در ابتدا معنی توان شارژ را تشریح میکنم؛ میدانیم که رابطه توان (power) برابر است با حاصل ضرب ولتاژ در جریان. در جلسات قبل راجع به C-Rate باتری صحبت کردیم. همین C-Rate در شارژرها نیز مطرح شده است. میزان توان شارژ کردن یک شارژر برای یک باتری 1C میباشد.
بدین معنا که مثلاً اگر یک باتری 2200 میلی آمپر ظرفیت داشته باشد، با جریان ثابت 2.2 آمپر، یک ساعت طول میکشد تا تخلیه شود. حالا برای شارژ کردن این باتری در هر دقیقه به میزان 2.2 آمپر شارژ میشود که مدت زمان شارژ کامل آن به C-Rate باتری ربط دارد اما بحث ما توان شارژ کردن باتری توسط شارژر است. طبق فرمول گفته شده، به عنوان مثال برای شارژ کردن یک باتری ۳ سل که ولتاژ آن برابر با 11.1 و ظرفیت آن ۲۲۰۰ میلی آمپر است:
P=V*I : P= 11.1 * 2.2 = 24.42
پس توان شارژر برابر با 24.42 بوده و هنگام خرید شارژر باید به این مقدار توان، توجه شود.
شارژرها در بازار بسیار متنوع هستند و ما متناسب با باتری که داریم، شارژر را انتخاب میکنیم.
فریم
میدانیم که از لحاظ هزینه، فریم یک بخش هزینه متوسط است اما میتوان گفت که انتخاب نوع آن صرفه جویی بسیاری در هزینه دارد. یعنی اگر فریم ما درست اتنخاب نشود کل هزینهی ما از دست میرود. قطعا از خود میپرسید که چگونه؟؟
میدانیم که تمامی قطعات پرنده بر روی بدنه نصب میشود حال اگر بدنهی ما متناسب با فعالیت ما نباشد، در یک سقوط ساده صدمات خیلی گرانی به ما وارد میکند پس انتخاب نوع بدنه خیلی مهم است.
یک بدنه یا فریم باید در عین حال که دارای مقاومت مطلوب است، از وزن کمی نیز برخوردار باشد. در پرواز، وزن یکی از ملاک های تعیین کنندهی زمان پروازی است. همچنین آیرودینامیک و شکل پرنده برای پرواز های سرعتی خیلی مهم است.
امروزه فریم های کربنی نظر تمامی مخاطبان این رشته را به خود جلب کرده است زیرا که بسیار مقاوم و در عین حال خیلی سبکاند. از طرفی دیگر فریمهای کربنی از فریمهای گران قیمت نیز محسوب میشوند. اما برای شروع کار میتوان از فریمهای پلاستیکی و ارزان قیمتتر استفاده کرد. توجه شود که در صورت انتخاب فریم کم مقاومت و ارزان، باید سایر تجهیزات را ارزان انتخاب کرد که در ضورت بروز هرگونه حادثه، کمترین ضرر به ما وارد شود.
با سایت رزدینو همراه باشید.