آموزش #C | بخش چهارم – دستورات شرطی در c#

ساختارهای تصمیم گیری در #C

با سلام به همراهان عزیز رزدینو. در این بخش می‌خواهیم به ساختار های تصمیم یا همان دستورات شرطی در c# بپردازیم. در بخش قبل ساختار حلقه‌های مختلف را شرح دادیم که امیدواریم مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته باشد. و اما در این مطلب دستور if، دستور if else، عملگر شرطی و ساختار آن، عملگرهای شرطی تودرتو و دستور switch را به طور کامل و به همراه مثال شرح خواهیم داد.

انواع دستورات شرطی در c#

دستور if

اولین و احتمالا پرکاربردترین نوع از انواع دستورات شرطی در c# ، دستور if است. وقتی برنامه به دستور if می‌رسد اول شرط بررسی می‌شود؛ اگر شرط درست باشد، دستورات داخل بدنه اجرا می‌شود. در غیر این صورت برنامه به دستوراتِ بعد از دستور if می‌رود. در داخل پرانتز شرط قرار می‌گیرد، شرط باید عبارتی باشد که حاصل آن صفر یا یک منطقی باشد یا بهتر بگوییم باید حاصل عبارت از نوع boolean باشد در غیر این صورت به خطا بر می‌خورید. در زیر یک مثال ساده را مشاهده می‌کنید.

دستور if – else

این ساختار هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما بخواهید وقتی شرط برقرار بود یک سری از دستورات اجرا شود و اگر شرط برقرار نبود یک سری دیگر از دستورات اجرا شود.

این نکته را در نظر بگیرید که بدنه ساختار else تنها موقعی اجرا می‌شود که شرط ساختار if صحیح نباشد. اگر فقط یک دستور در بدنه دارید، می‌توانید از آکولاد استفاده نکنید. در زیر یک مثال ساده را مشاهده می‌کنید.

عملگر شرطی

این عملگر همانند دستور if – else است و موقعی کاربرد دارد که ما بخواهیم در بدنه ساختار if و else یک دستور بنویسیم. در غیر این صورت عملگر شرطی باعث کاهش خوانایی برنامه می‌شود.

به دو مثال زیر توجه کنید:

در برنامه اول چون شرط برقرار است، رشته اول را در متغیر str قرار می‌دهد. در برنامه دوم چون شرط برقرار نیست، رشته دوم را در متغیر str قرار می‌دهد.

عملگر شرطی تودرتو

می‌توان همانند دستورات if تودرتو، از عملگر شرطی تودرتو نیز استفاده کرد. در این حالت شرط بعدی در جای second statement قرار می‌گیرد. به ساختار زیر دقت کنید.

در این حالت اول Boolean Expression 1 بررسی می‌شود، اگر درست باشد First Statement اجرا می‌شود. در غیر این صورت Boolean Expression 2 بررسی می‌شود، اگر درست باشد Second Statement اجرا می‌شود. در غیر این صورت Boolean Expression 3 بررسی می‌شود، اگر درست باشد Third Statement اجرا می‌شود. در غیر این صورت Forth Statement اجرا می‌شود. و به همین ترتیب می‌توان ادامه داد.

در زیر یک مثال را مشاهده می‌کنید.

دستور switch

#C دارای ساختاری به نام switch است. ساختار switch به عنوان یکی از دستورات شرطی در c# ، بسیار پر کاربرد بوده و این امکان را به ما می‌دهد که به ازای مقادیر ثابتِ مختلفِ یک متغیر، انتخاب های مختلفی داشته باشیم. در ساختار بالا به جای expression یک متغیر قرار می‌گیرد و به جای value ها، وابسته به نوع متغیر، اعداد، رشته‌ها یا کاراکترها قرار می‌گیرند. اگر هیچ کدام از value ها با مقدار متغیر برابر نباشند بخش default اجرا می‌شود و نوشتن بخش default نیز دلخواه است. توجه داشته باشید در هر بار اجرای ساختار switch همواره فقط یک case اجرا می‌شود و بعد از اجرا شدن دستورات مرتبط با آن case، دستور break اجرا می‌شود و برنامه ساختار switch را ترک می‌کند.

به مثال زیر توجه کنید.

اگر x برابر با 100 باشد:

می‌توان به جای اعداد در value ها از ثابت ها استفاده کرد.

برای ایجاد ثابت‌ها باید از کلمه کلیدی const قبل از نوع ثابت‌ها استفاده شود.

اگر بخواهیم به ازای چند value مختلف یک مجموعه کد اجرا شود، ساختار switch را به شکل زیر می‌نویسیم. در قالب مثال این ویژگی را شرح می‌دهیم:

خب دوستان این بخش هم که در مورد دستورات شرطی در c# بود، به پایان رسید. امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای استفاده از مطلب بعدی این آموزش کلیک نمایید و یاسایر آموزش‌ها با رزدینو همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران