شروع برنامه نویسی در آردوینو
در این جلسه از آموزش، راجع به انواع متغیرها در برنامه نویسی آردوینو (در واقع در زبانهای c و یا c++) صحبت خواهیم کرد. در صورتی که قسمت های سخت افزاری آردوینو که در جلسات قبلی به صورت کامل به آن ها پرداختیم را یاد گرفتید و یا از قبل میدانستید میتوانید از این جلسه به بعد را پیگیر باشید.
انواع متغیرها
خب همانطور که گفته شد زبان آردینو بسیار نزدیک به زبان C و C++ هست. متغیر های این زبان رو در زیر شرح دادیم:
برای تعریف هر یک از انواع متغیرها به صورت زیر عمل میکنیم :
1 2 3 4 5 |
/* مقدار اولیه = نام متغیر نوع متغیر */ char amir = 20; |
Char : این متغیر جهت ذخیره کردن کاراکتر استفاده میشود. (مانند علامت ها و یا حروف انگلیسی) و یک بایت را اشغال میکند.
نکته: دقت داشته باشید که هر کاراکتری معادل یک عدد میباشد و در واقع ما آن عدد را روی این متغیر ذخیره میکنیم.
به جدول و مثال زیر دقت کنید:
1 2 3 |
Char Ali = ‘a’ ; // برای ذخیره علامت کوتیشن(') را 2 طرف کاراکتر قرار دهید Char Ali = 97 ; // عدد 97 میباشد (a) معادل کاراکتر |
Unsigned char : همان متغیر char میباشد با تفاوت اینکه فقط میتواند از عدد صفر تا 255 را ذخیره سازی کند.
1 2 |
Unsigned Char nima = 121 ; |
Boolean : این متغیر فقط 2 حالت درست یا غلط را میتواند ذخیره کند. (معادل اعداد 0 و 1). هر متغیر از نوع Boolean یک بایت از حافظه را اشغال می کند.
1 2 3 |
boolean sadegh = false ; boolean ali = true ; |
Byte : این متغیر هم که از پرکاربردترین هاست و یک عدد بین 0 تا 255 رو ذخیره میکنه. (یک بایت یعنی 8 بیت).
1 2 |
byte mohamad = 25 ; |
Int : از این متغیر هم برای اعداد صحیح استفاده میشه و مقدارش مثبت یا منفی هم میتونه باشه. (البته طبق جدول تا میزان 2 بایت معادل 8 بیت معادل عدد 32768).
نکته
این متغیرها به مدل آردوینو هم بستگی دارن که تا چند بایت ذخیره کنن! (مثلا مدل DUE تا 4 بایت هست و مدل uno تا 2 بایت).
1 2 |
int timer = 32 ; |
Unsigned int : شبیه همان متغیر int با تفاوت اینکه فقط اعداد صحیح مثبت را قبول میکند.
1 2 |
Unsigned int timer = 60 ; |
Word : میتواند یک کلمه یا عدد مثبت را ذخیره کند.
1 2 |
word rasdino = 1397 ; |
Long : این متغیر شامل 32 بیت ازعدد -2,147,483,648 تا 2,147,483,647 میباشد (4 بایت هست بهینه استفاده شود!).
1 2 |
Long very_BIG = 447483645; |
Unsigned long : این متغیر برخلاف نوع قبلی اعداد منفی را ذخیره نمی کنه.
1 2 |
Unsigned Long BIG = 101006 ; |
Short : این متغیر 16 بیتی است. در تمام بردهای آردوینو (مبتنی بر ATMega و ARM) این نوع داده 16 بیتی (2 بایتی) است که شامل محدوده -32,768 تا 32,767 می باشد.
1 2 |
short val = 13 ; |
Float : این متغیر جهت ذخیره اعداد اعشاری استفاده می شود. مقادیر آنالوگ و پیوسته را برای دقت بیشتر باید از این متغیر برای ذخیره کردنشان استفاده کرد.
1 2 |
float analog = 3.572; |
Double : این متغیر نیز شبیه float میباشد با تفاوت اینکه ظرفیت آن 2 برابر میباشد.
1 2 |
double ANALOG = 76.224 ; |
خسته نباشید. در جلسه ی بعدی راجع به توابع و عملگرها خواهیم گفت لطفا نظرات خود را جهت بهبود آموزش ها در پایین همین مطلب بگذارید و ما را در هر چه بهتر کردن کیفیت مطالب آموزشی برای خودتان راهنمایی نمایید.
8 پاسخ
سلام آقا میگم که وقتی ی برنامه آپلود میکنم ، آیا برنامه های قبلی از رو میکرو حذف میشه؟؟اگه بخوتم بدونم رو حافظه چیا هست باید چیکار کنم؟؟ممنون میشم پاسخ بدید.
با سلام.
1.با هر بار پروگرام کردن برد اطلاعات قبلی به طور کامل پاک میگردد و جای نگرانی نیست.
2.امکان مشاهده برنامه ای که داخل حافظه میکرو ها میباشد امکان پذیر نیست.
سلام سوال:اگه بخوام همه ی برنامه های روی بردم رو پاک کنم به عبارتی کلا فرمت بشه حافظه اش ، باید چیکار کنم ؟؟آیا همین که ی برنامه جدید روش آپلود کنم کافیه ؟؟
بله همین که برنامه جدیدی را اپلود کنید هر آنچه در حافظه از قبل باشد پاک میگردد.
ایا متغیر “text” هم داریم؟؟؟
خیر. توی هیچ زبان برنامهنویس متغییری از نوع text نداریم. شاید اسم متغیر مورد نظر شما text بوده باشه
سلام عزیز برای باز کردن درب از rfid استفاده کردم حالا میخوام چند تا آیدی رو براش تعریف کنم از چه متغییری بیاد استفاده کنم
سلام. سوالتون خیلی نامفهوم هست. از ماژول خاصی استفاده میکنید ؟