آموزش ++C | بخش چهارم – متغیرها و انواع داده در c++

متغیر ها در زبان سی

دوستان سلام. امیدوارم هرجا هستید خوب و سرحال باشید. در بخش سوم آموزش c++ در مورد نوشتن اطلاعات بر روی کنسول صحبت شد. این قسمت از آموزش در مورد متغیرها و انواع داده در c++ هست. با ما همراه شوید.?

انواع داده در ++C

تعریف متغیر: متغیر قسمتی از حافظه RAM است که مقداری را در خود ذخیره می کند. متغیرها انواع مختلفی دارند که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

متغیرها و انواع آنها

فرم کلی تعریف یک متغیر به صورت زیر است:

اولین نوع داده ای که بیشترین کاربرد را دارد، نوع داده ای int است که به مقدار 4 بایت از حافظه را اشغال می کند و فقط می توان اعداد صحیح را در آن ذخیره کرد. مثال:

که خروجی زیر را به ما می دهد:

در این مثال همزمان با تعریف متغیر به آن مقدار اولیه داده می شود. اما می توان اول متغیر را تعریف کرد و هرجا که احتیاج بود آن را مقدار داد.

با اجرا شدن کد فوق ابتدا رشته a is: 7 و سپس a is: 12 چاپ می شود. متغیرهای float و double تنها اعداد اعشاری می گیرند. تفاوت این دو نوع در دقت آن هاست و نوع double دقت بیشتری دارد. متغیر نوع char تنها برای ذخیره یک کاراکتر استفاده می شود. به مثال زیر دقت کنید.

متغیر دیگری که در جدول موجود نیست bool نام دارد. بولین فقط دو حالت true یا false را ذخیره می کند و بیشتر در درون شرطها استفاده می شود.

در کد بالا متغیری به نام s از نوع bool با مقدار اولیه true تعریف می شود. در نهایت هم رشته s is: true چاپ می شود.

عملگرهای محاسباتی

پنج نوع عملگر محاسباتی داریم :   جمع(+)    منها(-)   ضرب(*)   تقسیم(/)   باقیمانده تقسیم(%)

با استفاده از عملگرهای فوق عملیات های پایه ریاضی را می توان بر روی متغیرها انجام داد.

عملگرهای ترکیبی

این عملگرها (=+ ، =- ، =* ، =/) برای ساده نویسی استفاده می شوند و دلیل دیگر استفاده از آن ها فضای کمتری هنگام محاسبه است. معادل این عملگرها بصورت زیر است:

در برنامه بالا ابتدا عدد 12 به عنوان مقدار اولیه به a داده می شود. سپس در خط ; a +=5 که معادل ;a = a + 5 است، 5 واحد به آن اضافه می شود و در نهایت 9 واحد از آن کم می شود. حاصل نهایی عدد 8 است.

با رزدینو در بخش بعدی آموزش ++C همراه باشید.

محمد نصر

محمد نصر

محمد نصر هستم. 9 سال سابقه کار در حوزه الکترونیک و همینطور برنامه‌نویسی میکروکنترلر به صورت پیشرفته دارم. سعی میکنم هر روز چیزهای جدید یاد بگیرم و خوشحال میشم با شما به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران