آموزش ربات‌های پرنده – بخش هفتم | ارسال تصویر

ریز و درشت ارسال تصویر در کوآد کوپتر

فیلم گرفتن و نمایش تصویر همیشه بخش جدایی ناپذیر پرنده‌ها و پهپادها بوده است؛ چه زمانی که تصویر بر روی پرنده ضبط شود و چه زمانی که تصویر به صورت زنده به ایستگاه زمینی ارسال گردد. ابتدا باید ذکر شود که استفاده از دوربین در جلوی پرنده به علت فرمان پذیری راحت‌­تر می‌­باشد. این بدین معناست که استفاده از دوربین باعث می­‌شود که شما جهت‌ها را اشتباه نکنید و حرکات پرنده مثل دور زدن، نشستن و پرواز کردن آسان­‌تر شود. اما برای پروازهای کوتاه مدت چه از نظر مساحت و چه از نظر زمان می‌­توان گفت که دوربین نیاز نیست اما برای مسابقات و یا پروازهای طولانی مدت، استفاده از دوربین‌­ یک جزء بسیار مهم و جدا نشدنی از پرواز است.

ارسال تصویر

ارسال تصویر

ارسال تصویر همانطور که از اسمش پیداست به معنای دریافت تصویر از روی پرنده و ارسال آن به مانیتور خلبان می­‌باشد. ارسال تصویر در هنگام مسابقات همان‌گونه که در قبل نیز ذکر شد یکی از موارد حیاتی پرنده است و فرآیند کلی آن به موارد زیر تقسیم می‌شود:

  • دریافت تصویر از دوربین و کد کردن آن در باند فرکانسی مربوطه
  • ارسال آن توسط آنتن
  • دریافت توسط رسیور خلبان
  • دِکد کردن آن و نمایش بر روی نمایشگر

نمایشگر می‌تواند یک نمایشگر ۷ اینچی باشد و یا نمایشگر های FPV یا حتی تلفن همراه.
می­‌توان گفت بهترین و رایج‌ترین باند فرکانسی برای ارسال تصویر ۵.۸ گیگا هرتز است. علت­‌های متنوعی دارد؛ به عنوان مثال استفاده از این فرکانس باعث کوتاه شدن طول آنتن می‌‌شود زیرا با توجه به روابطی که برای آنتن وجود دارد می­‌دانیم که طول آنتن از رابطه‌­ی طول موج تقسیم بر 4 به دست می‌­آید و این یک مزیت خوب است که در این رنج از باند فرکانسی به دست می­‌آید. بهترین ارسال تصویر، ارسال تصویرهایی است که حداقل ۸ کانال ارسال داشته باشد، منظور از کانال ارسال یعنی زمانی که ما در فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز کار می‌کنیم می­‌دانیم که 0.1 ها نیز برای ما مهم است به عنوان مثال 5.35 گیگاهرتز کانال شماره ۱ می باشد و 5.4 کانال شماره‌ی 2 و… . علت استفاده از کانال‌ها این است که وقتی چند پرنده در یک منطقه‌ی پروازی به صورت همزمان پرواز می‌کنند، تصویر ارسالی از هر پرنده بر روی رسیور سایر پرنده‌ها دریافت نشود و هر رسیور تصویر مربوط به پرنده‌ی مورد نظر را دریافت نماید.

ارسال تصویر ارسال تصویر
ارسال تصویر در بازار مدل­‌های بسیار زیادی دارد که باید با توجه به نیاز یکی از آن‌ها را انتخاب نمود. معمولاً مدل­‌های ارسال تصویر با توان مصرفی‌­شان شناسایی می­‌شوند مثلاً ارسال تصویر ۲۵ میلی وات یا ۴۰ میلی وات؛ مسلم است که توان بالاتر یکی از پارامترهای مستقیم در برد مسافت می­‌باشد. در راه اندازی ارسال تصویر روی پرنده باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم:

  1. ارسال تصویر نیاز به جریان نسبتاً زیادی دارد؛ حدوداً بیش از 2 آمپر. در نتیجه بهتر است تغذیه مورد نیاز از منبع دریافت گردد. قبلا ذکر شد که یک سری از اسپید کنترلرها در خروجی خود ۵ ولت ۲ آمپر می­‌دهند. همچنین فلایت کنترلرها نیز در خروجی خود ۵ ولت دارند البته نه همه‌­ی فلایت کنترلرها. حال اگر ما جریان مورد نیاز را از فلایت کنترلرها بگیریم، این باعث جریان کشی بیش از حد از فلایت کنترلر می‌­شود و موجب صدمه زدن به آن خواهد شد. همچنین اگر ولتاژ مورد نیاز را از اسپید کنترلر بگیریم ممکن است در جریان کشی های لحظه­‌ای (توسط موتورها) جریان دهی به ارسال تصویر کم شود و این باعث اختلال خواهد شد.
  2. هر مدل ارسال تصویر ولتاژ مخصوص به خود را دارد. پس اگر باتری ما 3 سلول یعنی تقریبا 11.1 ولت باشد باید از رگولاتور ولتاژ استفاده نمود که توصیه بنده استفاده از ماژول‌هایی است که جریان خروجی بالایی دارند.
  3. ارسال تصویر خیلی داغ می‌­کند؛ در حدی که ممکن است دست را بسوزاند و این یک امر طبیعی است و اصلاً جای نگرانی نیست.
  4. قبل از نصب آنتن بر روی ارسال تصویر هرگز آن را روشن نکنید چون به برد آسیب می‌­زند.

ارسال تصویر ارسال تصویر

از مدل های ارسال تصویر یا بهتر است بگوییم مدل های سخت افزاری آن می­‌توان گفت که ممکن است ارسال تصویر و دوربین با هم باشند و یا ممکن است جدای از هم باشند که هر کدام از این‌­ها معایب و مزایای خود را دارد. همین اتفاق در ریسیورهای خلبان پیش می­‌آید ممکن است مانیتور و رسیور با هم باشند و یا جدا از هم باشند. باید گفت که جدیدترین نسخه های ریسیور ارسال تصویر، به گونه‌ای است که قابلیت اتصال به موبایل و ضبط تصاویر از طریق موبایل را دارد.

آنتن

آنتن آنتن

آنتن استفاده شده بر روی پرنده برای ارسال تصویر از نوع آنتن قارچی می‌­باشد و آنتن استفاده شده برای ریسیور دو نوع آنتن است؛ یک آنتن قارچی و یک آنتن خطی. علت استفاده از دو آنتن این است که باتوجه به قوانینی که وجود دارد ممکن است سیگنال در مواقعی برای آنتن قارچی و در مواقعی برای آنتن خطی قوی‌تر باشد. این یکی از قابلیت‌های ریسیور است که می‌­تواند همزمان داده‌ها را از دو آنتن دریافت کند. به این قابلیت، دایورسیتی گفته می‌­شود که برای بالابردن ضریب اطمینان در ریسیورها این آپشن وجود دارد.

آنتن

با سایر مطالب ما همراه باشید­.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران