نصب پایتون در رزبری پای | آموزش نیمه حرفه‌ای رزبری پای – بخش اول

آموزش نیمه حرفه ای رزبری پای - بخش اول

سلام. در آموزش‌های مقدماتی رزبری پای روش راه اندازی رزبری پای را آموختیم؛ حالا وقت آن است که شروع به کد نویسی کنیم. زبان برنامه نویسی رایج در رزبری پای، پایتون (python) نام دارد. پایتون زبان ساده‌ای است که به سادگی می‌توان آن را به صورت خودخوان یاد گرفت. در این آموزش نصب پایتون در رزبری پای آموزش داده می‌شود.

زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون اسم یک نوع مار است به همین دلیل لوگوی آن به شکل مار طراحی شده است. پایتون در دو نسخه ی ۲ و ۳ استفاده می‌شود که برخی از کدها در این دو نسخه متفاوت هستند. برای مثال در پایتون ۲ دستور نمایش دادن یک نوشته به صورت

print ‘salam’

است. در حالی که در پایتون ۳ این دستور به شکل زیر نوشته می‌شود.

print ( ‘salam’ )

بهتر است از پایتون ۳ استفاده کنید اما ممکن است کدهای زیادی را ببینید که با پایتون ۲ نوشته شده‌اند. پس حواستان به تفاوت نسخه‌ها باشد.

نصب پایتون در رزبری پای

اکثر نسخه‌های سیستم عامل رزبین، پایتون را نصب دارند. برای مطمعن شدن از نصب بودن پایتون دستور زیر را در ترمینال وارد کنید.

تست نصب بودن پایتون 2 در رزبین

با زدن نام python (پس از آن اینتر بزنید) نسخه‌ی پایتون نمایش داده می‌شود. این نسخه به صورت پیشفرض زیر مجموعه‌ای از نسخه‌ی ۲ پایتون است. اگر می‌خواهید از نصب پایتون نسخه ۳ مطمعن شوید، باید دستور python3 را وارد کنید.

تست نصب بودن پایتون 3 در رزبین

علامت <<< ببدین معناست که می‌توانید در همینجا کدهای پایتون خود را بنویسید. البته این کار ممکن است برای مبتدیان آسان نباشد؛ پس اگر تازه شروع کرده‌اید، بهتر است از این روش استفاده نکنید. در نهایت با فشردن کلیدهای ctrl + z از این حالت خارج خواهید شد.

اگر در مراحل بالا مشاهده شد که پایتون را نصب ندارید، با استفاده از دستورات زیر آن را نصب کنید. برای نصب پایتون 2 دستور زیر را وارد کنید.

sudo apt-get install python

و برای نصب پایتون ۳ از دستور زیر استفاده نمایید.

sudo apt-get install python3

اجرای فایل پایتون در ترمینال

برای اجرای کدهای پایتون باید یک فایل با پسوند py. ایجاد کنید. سپس با دستور cd و نوشتن آدرس آن فایل، به آن پوشه وارد شده و در نهایت با دستور python3 (برای اجرا با python نسخه ۳ ) و یا python (برای اجرا با python نسخه ۲ ) و نوشتن نام و پسوند فایل، آن را اجرا نمایید. به مثال زیر دقت کنید.

اجرای کد پایتون در رزبین

در عکس بالا، یک فایل با اسم name.py در دسکتاپ سیستم عامل رزبین ایجاد کردیم. در اینجا هدف اجرای کدهای درون این فایل است و کاری به محتویات فایل نداریم. سپس با دستور cd به مسیر دسکتاپ رفته و در آخر با دستور python3 فایل فوق را اجرا می‌کنیم.

اجرای کدهای پایتون در IDE ها

چندین IDE (محیط توسعه یکپارچه) برای پایتون در رزبین نصب بوده که مهم ترین آنها Thonny IDE و mu هستند. این نرم افزارها را باز کرده و تست کنید. اینکه با کدام یک راحت‌تر هستید، بستگی به خود شما دارد. در آموزش های بعدی محیط Thonny IDE را استفاده خواهیم کرد اما تفاوتی در شیوه‌ی کدنویسی وجود ندارد.

اگر Thonny IDE یا mu در رزبین شما وجود ندارد، می‌توانید با دستورات زیر آنها را نصب کنید.

sudo apt-get install thonny

sudo apt-get install mu-editor

امیدوارم این مطلب مفید بوده باشه. اگر سوال یا مشکلی وجود داشت، ممنون میشم کامنت کنید.

یک پاسخ

  1. با سلام و بهترین آرزوها
    ممنون از اشتراک دانش
    پیروز و سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران