آموزش ++C | بخش دوم – شروع کار و نصب Visual Studio

آموزش زبان سی پلاس پلاس

سلام و خسته نباشید خدمت تمام برنامه نویسا و علاقمندان به برنامه نویسی?. در قسمت اول آموزش ++C در مورد تاریخچه و گذشته این زبان صحبت کردیم. در این مطلب در مورد چگونگی شروع کار با ++C و نصب Visual Studio صحبت می کنیم. در آخر هم اولین برنامه که یک Hello World ساده است نوشته خواهد شد. با ما همراه باشید.

مفهموم ویرایشگر و کامپایلر

یک برنامه از دستور العمل های متوالی تشکیل شده است که می تواند توسط یک کامپیوتر اجرا شود. برای نوشتن و اجرای هر برنامه به یک “ویرایشگر” و یک “کامپایلر” احتیاج داریم.

ویرایشگر چیست؟

با استفاده از ویرایشگر نوشتن کد راحت تر می شود و دیگر نیازی نیست که کلمه به کلمه نوشته شود و می توان از کلید های میان بر برای تسریع برنامه نویسی استفاده کرد. همچنین ویرایشگرهای پیشرفته شکل و شمایل خاصی به برنامه می دهند که کد نویسی را لذت بخش می کند.

ویرایشگر

کامپایلر چیست؟

وظیفه کامپایلر تبدیل کد های سطح بالا به زبان ماشین است. طوری که سخت افزار ما قادر به اجرای آن شود. گرچه می توان از ویرایشگر و کامپایلر جدا استفاده کرد اما امروزه بیشتر تولید کنندگان، “محیط یکپارچه تولید” یا IDE را پیشنهاد می کنند. IDE (مخفف  Integrated Development Environment) در واقع یک بسته نرم افزاری است که تمام ابزارهای لازم جهت برنامه نویسی را دارد : یک ویرایشگر متن ویژه، یک کامپایلر، ابزار خطا یابی و کنترل اجرا، نمایشگر کد ماشین، پیوند دهنده های خودکار، راهنمای سریع و هوشمند و … که تمام این ابزارها برای سهولت برنامه نویسی، هر کدام قابلیت های ویژه ای دارند.

به عنوان مثال ویرایشگرهای درون یک IDE دستورات را با رنگ خاصی متمایز می سازند، متغیر ها را با رنگ دیگری نشان می دهند و توضیحات اضافی را به صورت مایل می نویسند. تمام این امکانات سبب شده که کد نویسی جذاب تر از گذشته شود و تمرکز برنامه نویس فقط بر روی منطق برنامه متمرکز شود.

نصب c++ در ویژوال استودیو

بهترین IDE برای نوشتن برنامه هایی از قبیل #C++ ، C و ویژال بیسیک و …. نرم افزار Visual Studio است. این نرم افزار تولید شرکت مایکروسافت است؛ نرم افزارهای بسیاری توسط این IDE تولید شده اند که نشان از قدرت این نرم افزار دارد. آخرین نسخه این نرم افزار در سال 2017 عرضه شد که به مراتب امکانات بیشتری نسبت به نسخه 2015 دارد. اما ما ترجیحاً از نسخه 2015 استفاده می کنیم چون حجم پایین تری دارد و فضای کمتری اشغال می کند.

اولین گام آموزش c++

اولین گام مشخص است : دانلود نرم افزار. سعی کنید نسخه Enterprise را دانلود کنید.

لینک دانلود نسخه Visual Studio 2015 Enterprise

دومین گام نصب برنامه ویژوال استودیو

پس از دانلود نرم افزار، ابتدا اتصال خود به اینترنت را قطع کنید و سپس فایل vs_enterprise را اجرا کنید تا محیط نصب باز شود. در اولین صفحه مقدمات نصب انجام می شود که اگر اتصال شما به اینترنت قطع باشد صفحه زیر نشان داده می شود.

روی گزینه Continue کلیک کنید

با زدن دکمه Continue ، صفحه اصلی نصب که مطابق شکل زیر است باز می شود. در این صفحه 2 حالت انتخاب وجود دارد.

  • حالت Default یا پیشفرض که فقط افزونه های C#، ویژوال بیسیک و …. را نصب می کند و شامل زبان ++C نیست.
  • حالت Custom که صفحه ای جدید باز می کند و به راحتی می توان مواردی که به آن احتیاج است را جهت نصب انتخاب کرد.

      حالت پیشفرض نصب

حالت Custom نصب

روی گزینه Custom کیلک کنید. در صفحه ای که باز می شود، تیک گزینه های مربوط به افزونه های C++ را زده و Next کنید.

انتخاب افزونه های ++C

در صفحه زیر نمایی از امکانات و کتابخانه هایی که قرار است نصب شوند نشان داده می شود.

کتابخانه های انتخابی برای نصب

در نهایت روی گزینه Install کلیک کنید تا نصب نرم افزار آغاز شود. بعد از چندین دقیقه پنجره ای باز می شود که پیغام موفقیت آمیز بودن نصب را می دهد. اگر چنین نبود و هشدار یا اروری نشان داده شد بی توجه باشید و روی گزینه Lunch کلیک کنید. در نهایت پنجره زیر باز می شود.

اولین صفحه پس از اجرا

مطابق شکل بالا عمل کنید. صفحه ای باز می شود که باید گزینه use license key رو انتخاب کنید و سریال کدی که همراه با نرم افزار دانلود کرده اید را وارد کنید تا نرم افزار کرک شود (نرم افزار 6000 دلاری رو به همین راحتی کرک کردیم?)

وارد کردن Serial Key

در آخر هم Apply و تمام.

ساخت پروژه جدید

پس از اجرا شدن نرم افزار برای ایجاد یک پروژه جدید روی گزینه new project کلیک کنید.

ایجاد پروژه جدید

در پنجره ای که باز می شود مطابق شکل زیر عمل کنید. در این پنجره انواع پروژه هایی که می توانید با ++C بسازید نشان داده می شود که پروژه مد نظر ما Win32 Console Application است.

ساخت پروژه Console Application

در صفحه باز شده Next بزنید تا در نهایت به صفحه زیر برسید.

Console Application را انتخاب کنید و در نهایت Finish بزنید تا پروژه ساخته شود

اولین برنامه ++C

هر برنامه ++C با پسوند CPP. مشخص می شود. بنابراین اگر نام برنامه ما Project1 باشد، یک فایل Project1.cpp وجود دارد که برنامه اصلی از آنجا آغاز به کار می کنید. در این فایل کد زیر را وارد کنید.

خط اول و دوم کتابخانه های stdafx و iostream را وارد می کند که برای استفاده از توابع ورودی و خروجی کنسول هستند.

خط سوم فضای نام std را به فضای نام حال حاضر اضافه می کند تا توابع cout و یا cin قابل استفاده شوند.

در تابع main عبارت !Hello World بر روی کنسول چاپ می شود و در خط هفتم برنامه منتظر وارد کردن یک کاراکتر می ماند تا صفحه کنسول سریع بسته نشود.

این ساده ترین برنامه ++C است و در آینده با برنامه هایی پیشرفته تر در خدمت شما عزیزان هستیم?

✔️ با رزدینو همراه شوید در بخش بعدی آموزش ++C
محمد نصر

محمد نصر

محمد نصر هستم. 9 سال سابقه کار در حوزه الکترونیک و همینطور برنامه‌نویسی میکروکنترلر به صورت پیشرفته دارم. سعی میکنم هر روز چیزهای جدید یاد بگیرم و خوشحال میشم با شما به اشتراک بگذارم.

14 پاسخ

  1. سلام دوست عزیز برای نصب IDE میشه به صورت مستقیم اقدام کرد ؟من از توی سایت https://netbeans.org/downloads/ این نرم افزار رو دانلود کردم ، همچنین بگم که من برای برنامه نویسی از کدبلاک استفاده میکنم ، حالا میشه ی توضیحی در مورد تفاوت محیط برنامه نویسی ویژوال و کدبلاک بدید ؟؟؟ا اگه لطف کنید ممنون میشم??

    1. سلام. خسته نباشید. سئوال اول رو متوجه نشدم؟ نصب بصورت مستقیم؟ در مورد تفاوت بین کد بلاک و ویژال استودیو باید بگم که زمین تا آسمون تفاوت دارن. از لحاظ حرفه ای بودن قطعا ویژال بهترین نرم افزار کد نویسی دنیا هستش و رتبه 1 IDE دنیا رو داره. کد بلاک یکم ساده تر و راحتره. ولی در کل پیشنهاد من به شما اینه که از ویژال استفاده کنید. چون آموزش های #C که در حال حاضر داره تهیه میشه، در محیط ویژال هستش. همینطور آموزش های پردازش تصویر که توسط خود بنده قراره منتشر بشه با زبان ++C و نرم افزار ویژال هست. سئوالی بود در خدمتم

  2. سلام من اول نصب ویژوال c++ وتیک نزدم الان نمیتونم پروژه c++ ایجاد کنم.باید چیکار کنم؟ ممنون

  3. من ریختم نسخه 2015 رو.ولی اول کار میخوامnew project رو میزنم بعدش اون گزینه Win32 Console Application رو نداره اصلا برای من.و فقط گزینه instal universal plat formo dare چیکار کنم؟

    1. سلام منم همین مشکل دارم متوه شدید که باید چی کار کرد

  4. سلام.من visual studio 2015رو نصب کردم کدی که می نویسم ارور نداره ولی وقتی میزنم که برنامه اجرا شه ارور زیر رو برام میاره.
    Devenv.exe Application error

    1. سلام ارور رو در stack overflow سرچ کنید. اینگونه ارورها ماله مشکلی در نصب نرم افزار است.

  5. سلام میشه اموزش AVR از مبتدی تا پیشرفته رو به صورت فیلم اموزش بزارین ممنون

    1. سلام. دوره ای پیشرفته قراره در آینده بر روی سایت قراره بگیره.

    1. سلام بله متفاوت میباشد ویژال استودیو کد یک ادیتور محسوب میشه که سبک تر و کم حجم تره و این دو حداقل 20 مورد تفاوت اساسی باهم دارن که سعی میکنم در یک آموزشی توضیحش بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران