آموزش ++C | بخش سوم – ورودی و خروجی

در بخش دوم آموزش C++ ، چگونگی نصب ویژوال استودیو رو براتون گفتیم. در این مطلب قصد داریم با دستورات ورودی و خروجی که خیلی پرکابرد هستن و تا آخر آموزش باهاشون سروکار داریم آشنا بشیم و اونا رو براتون شرح بدیم. با رزدینو همراه باشید.

کتابخانه iostream

یکی از مهمترین کارهایی که یک کامپیوتر باید انجام دهد، برقراری ارتباط با انسان است. این ارتباط اصولا به صورت نوشتاری صورت می گیرد. حال باید مقادیری جهت پردازش به کامپیوتر داده شود یا اینکه پیغامی جهت نمایش ارسال شود. در هر زبان برنامه نویسی یک سری دستورات وجود دارند که برای دریافت و ارسال ساده و راحت اطلاعات استفاده می شوند. در زبان ++C کتابخانه ای با نام iostream وجود دارد که دارای مجموعه ای از دستورات ورودی و خروجی بوده و مهمترین آن ها cin و cout است.

همانند بقیه کتابخانه ها باید بصورت زیر آن را به برنامه الحاق کرد.

دستور cout

این دستور برای چاپ کردن اطلاعات بر روی کنسول استفاده می شود. اکثرا از این دستور برای نشان دادن یک رشته استفاده می کنند. یک رشته عبارتی است که بین ” ” (دابل کوتیشن) قرار می گیرد. از طرفی دستور cout می تواند مقادیر موجود در یک متغیر را هم نشان دهد.

در کد بالا عبارت Hello every one روی کنسول چاپ می شود. نکته ای که باید گفت این است که کلمه endl که در آخر دستور قرار دارد، نشانه گر کنسول را به خط بعدی می برد. اگر این کلمه گذاشته نشود، هرکجای برنامه که دوباره از دستور cout استفاده شود، ادامه عبارت قبلی اطلاعات چاپ می شود.

در صورت اجرای کد فوق عبارت .Hello every one.I am Rasdino چاپ می شود. یک نکته دیگر این است که می توان بجای کلمه endl از n\ در انتهای رشته استفاده کرد. در این صورت پس از چاپ عبارت اصلی، این ترکیب باعث رفتن اشاره گر به خط بعد می شود.

همانطور که اول برنامه دیدید، کتابخانه ای به نام conio.h فراخوانی شده است. داخل این کتابخانه تابعی قرار دارد به نام ()getch. در صورتی که cout استفاده شود و عبارتی را نشان دهد، برنامه به خط return رسیده و به سرعت تمام می شود و نمی توان عبارت چاپ شده را مشاهده کرد. به همین خاطر بعد از cout از تابع getch استفاده می شود تا کنسول منتظر فشار دادن یک کلید بماند. بعد از فشار دادن کلید برنامه تمام می شود.

دستور cin

بر عکس دستور cout است و از کنسول اطلاعات می گیرد. می توان این اطلاعات را به صورت رشته دریافت کرد یا به صورت عدد درون یک متغیر ریخت.

در اولین خط اجرا، متغیر a تعریف می شود و سپس عبارتی با دستور cout برای گرفتن عددی از کاربر چاپ می شود. دستور cin به این صورت عمل می کند که شما عدد را وارد میکنید و پس از اینکه Enter را فشار دهید، مقدار به درون a ریخته می شود. در نهایت هم با دستور cout مقدار عددی a چاپ می گردد.

گرفتن دو عدد برای دو متغیر

گاهی احتیاج است که دو یا سه عدد پشت سرهم از ورودی گرفته شود. به کد زیر دقت کنید.

در این کد با وارد کردن یک عدد و زدن اولین Enter مقدار به متغیر a داده می شود و با وارد کردن عدد دومی و Enter بعدی، مقدار درون b ریخته می شود.

در بخش بعدی آموزش ++C متغیرها و انواع آن ها شرح داده خواهد شد.

محمد نصر

محمد نصر

محمد نصر هستم. 9 سال سابقه کار در حوزه الکترونیک و همینطور برنامه‌نویسی میکروکنترلر به صورت پیشرفته دارم. سعی میکنم هر روز چیزهای جدید یاد بگیرم و خوشحال میشم با شما به اشتراک بگذارم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران