آموزش مقدماتی AVR – بخش دوم | آموزش نصب CodeVision و Proteus

آموزش نصب کد ویژن

با دومین بخش از آموزش مقدماتی AVR با شما هستیم و قراره در این پست آموزش نصب CodeVision و Proteus ، که از نرم افزارهای بسیار معروف و پرکاربرد در این زمینه هستند رو به شما عزیزان به صورت مرحله به مرحله و همراه با عکس ارائه بدیم. با ما همراه باشید.

آموزش نصب CodeVision و Proteus

نصب CodeVision

آخرین نسخه این نرم افزار ورژن 3.12 است که می‌توانید آن را از این لینک دانلود کنید. پس از اتمام دانلود فایل را از حالت فشرده خارج و فایل setup را اجرا کنید.

نکته: دوستان من یکی از عادت‌های خوبی که دارم اینه که تمام فایل‌های روی سیستمم باید مرتب و نام گذاری قشنگی داشته باشه. به همین خاطر فایل‌هایی که من دارم اسمش رو به دلخواه خودم عوض کردم و شمایی که دانلود میکنی ازتون فرق داره ولی در اصل یکی هستن. به بزرگی خودتون ببخشید?

مرحله اول نصب CodeVision

پس از اجرای setup تمام پنجره‌ها را next کنید تا به تصویر زیر برسید.

مرحله دوم نصب CodeVision

مسیر پیشفرض نصب فولدر cvavr داخل درایو C هست و پیشنهاد میکنم تغییرش ندید و next بزنید. صفحات بعدی را هم next بزنید تا به صفحه زیر برسید.

مرحله سوم نصب CodeVision

پس از ظاهر شدن صفحه بالا تیک گزینه Launch the program را بردارید و Finish بزنید. چون نرم افزار بصورت کرک شده است، نباید قبل از کرک شدن آن را اجرا کرد. برای کرک کردن فایل cvavr.exe موجود در پوشه دانلود را در مسیر C:\cvavr\BIN کپی کنید و اگر ویندوز سئوالی از شما پرسید گزینه Copy and Replace را بزنید.

مرحله چهارم نصب CodeVision

حال که نرم افزار کرک شده است، آن را اجرا کنید.

مرحله پنجم نصب CodeVision

تبریک میگم? نصب کدویژن به اتمام رسید.

نصب Proteus

برخلاف CodeVision که نصب آن راحت بود، نصب Proteus زمان‌بر است و احتیاج به حوصله دارد. آخرین نسخه از این نرم افزار ورژن 8.7 است. اما ورژن‌های نسخه 8 بعضی اوقات کرش می‌دهند. بنده از نسخه 7.10 استفاده می‌کنم و این آموزش مختص نصب نسخه 7.10 است (نصب ورژن‌های 8 خیلی راحت تر است?).

اول از همه نسخه 7.10 را از این لینک دانلود کنید. سپس از حالت فشرده خارج کنید.

مرحله اول نصب Proteus

فایل setup را اجرا کنید و تمام موارد را next بزنید تا به صفحه زیر برسید.

مرحله دوم نصب Proteus

در این صفحه گزینه Use a locally installed Licence Key را انتخاب و next کنید. در نهایت باید صفحه زیر برای شما باز شود. این قسمت مهمترین مرحله نصب است و اگر درست انجام نشود، کتابخانه‌های مربوط به میکروکنترلرها از جمله AVR روی Proteus نصب نمی‌شود.

مرحله سوم نصب Proteus

در پنجره بالا گزینه Browse For Key File را انتخاب کنید و داخل پوشه Patch در محل دانلود فایل Grassington North Yorkshire.lxk را وارد کنید. در نهایت باید تمام کتابخانه‌ها در سمت چپ صفحه برای شما ظاهر شود.

مرحله چهارم نصب Proteus

مطابق تصویر بالا سربرگ اصلی را انتخاب و گزینه Install را بزنید. سئوالی از شما پرسیده می‌شود که باید Yes را انتخاب کنید. در نهایت باید تمام موارد سمت چپ به سمت راست منتقل شده باشند.

مرحله پنجم نصب Proteus

با زدن Close این صفحه را ببندید تا صفحه اصلی نصب ظاهر شود. تمام موارد را next کنید تا به صفحه زیر برسید.

مرحله ششم نصب Proteus

همانند بقیه نرم افزارها محل نصب را می‌توانید تغییر دهید. اما پیشنهاد من این است که فولدر پیشفرض انتخاب شود. سپس next کنید و کمی منتظر بمانید تا نصب تمام شود. در آخرین صفحه Finish بزنید. مراحل نصب اکنون به پایان رسید. حال وقت آن است که نرم افزار را کرک کنیم. وارد پوشه Patch شده و مثل شکل زیر مرحله به مرحله عمل کنید.

مرحله هفتم نصب Proteus

صفحه زیر باز می‌شود. مسیری که نشان می‌دهد اشتباه است و با زدن Browse آن را به C:\Program Files (x86)\Labcenter Electronics\Proteus 7 Professional تغییر دهید.

مرحله هشتم نصب Proteus

با زدن Update اگر تمام مراحل را درست انجام داده باشید، پیغام موفقیت آمیز زیر داده می‌شود.

مرحله نهم نصب Proteus

خب دوستان نصب و کرک Proteus هم به پایان رسید. اگر هرکجای نصب ایرادی وجود داشت و به مشکل برخورد کردید زیر همین پست کامنت بزارید. ممنون که تا این لحظه با آموزش نصب CodeVision و Proteus همراه ما بودید. در قسمت سوم آموزش مقدماتی AVR نگاه کلی به تمام امکانات داخلی ATmega16 خواهیم داشت و هر قسمت را بصورت مختصر شرح می‌دهیم.

برای آموزش‌های بیشتر با رزدینو همراه باشید.

محمد نصر

محمد نصر

محمد نصر هستم. 9 سال سابقه کار در حوزه الکترونیک و همینطور برنامه‌نویسی میکروکنترلر به صورت پیشرفته دارم. سعی میکنم هر روز چیزهای جدید یاد بگیرم و خوشحال میشم با شما به اشتراک بگذارم.

7 پاسخ

  1. سلام
    من نمی دونم چرا هروقت کدویژن رو دانلود میکنم با هر روشی که دیدم انجام دادم ولی کد رو مثلا دارم کد delayرو مینویسم که یک لامپ چشمک بزنه هی الکی ارور میده
    مثلا میگه DDR=0XFF مشکل داره وقتی پاکش میکنم میگه حلقه ویل مشکل داره
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام بنده نسخه پروتیوس ۸رو نصب کردم ولی وقتی برنامه اجرا میکنم ،مثل همین چشمک زن ساده،بعداز ۳۰ ثانیه پروتیوس بسته میشه ؟مشکل چیست؟

      1. سلام. این مشکل خود بنده هم بود. راه های زیادی هم تست کردم و متاسفانه باز هم بسته میشد. راه حل نهایی استفاده از پروتئوس ۷.۱۰ به اضافه کتابخانه های جدید هست.

          1. سلام وقت بخیر. از نسخه 7.10 پروتئوس استفاده کنید. نسخه های سری 8 دارای مشکل هستند و کراش میکنند.

  2. سلام وقتتون بخیر،ممنون بابت اموزشتون ،وخیلی مفید بود،بنده یه مشکلی دارم،نرم افزار پروتیوس رو نصب کردم ،واجرا میشه،بعد یه برنامه ساده چراغ چشمک زن. رو اجرا میکنم بعد ۱۰ثانیه نرم‌افزار پروتیوس بسته میشه،وبازم که اجرا میکنم همین مشکل هست،مشکل چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران