آموزش مقدماتی رزبری پای | بخش چهارم

آموزش رزبری پای قسمت چهارم

انواع سیستم عامل های رزبری پای

در این قسمت از آموزش، به انواع سیستم عامل هایی که می توان بر روی رزبری پای نصب کرد اشاره می شود. باید گفت که انتخاب نهایی رزدینو ، سیستم عامل Raspbian است. این سیستم عامل سرعت بهتری نسب به دیگر سیستم عامل ها دارد.

1. رزبین (Raspbian)

محبوب ترین سیستم عامل رزبری پای است که توسط بنیاد رزبری پای ارائه شده است. از خصوصیات این سیستم عامل سرعت زیاد در مقابل حجم کم آن است. حجم آخرین آپدیت این سیستم عامل حدود 4.7 گیگ است که می توان از طریق سایت رزبری پای دانلود کرد.

سیستم عامل رزبین
2. گوگل کدر (Google Coder)

این سیستم‌عامل به صورت رسمی از سوی گوگل ارائه شده است. با استفاده از این سیستم‌عامل، برد رزبری پای را می توان به یک سرور جهت برنامه‌نویسی  HTML، CSS، Java Script  و NodeJS تبدیل کرد. قابلیت مدیریت فایل‌های هر پروژه و Live Preview نیز در کُدر وجود دارد.

سیستم عامل Google Coder
3. اندروید (Android)

سیستم عامل اندروید مخصوص برد رزبری پای، توسط یکی از توسعه‌ دهندگان به صورت غیر رسمی ارائه شده است. آخرین نسخه آن، اندروید 7.0 Noughat بوده و حجم آن حدود 200 مگابایت می باشد. از تمامی قابلیت‌های اندروید می‌توان در برد رزبری پای استفاده کرد. اما به خوبی گوشی های هوشمند سرعت زیادی ندارد.

سیستم عامل اندروید 7
4. اوبونتو (Ubuntu)

سیستم‌ عامل اوبونتو انواع مختلفی دارد. اوبونتو مات یا اوبونتو ماته  نسخه مخصوص Desktop بوده و سبک ترین نسخه در بین سیستم عامل های ابونتو است. اوبونتو ماته بر پایه‌ی اوبونتو است و حجم آن حدود ۸ گیگابایت می‌باشد. باید گفت که این سیستم عامل نسب به سیستم عامل رزبین سرعت کمتری دارد، اما امکانات بیشتری ارائه می دهد.

سیستم عامل ابونتو
5. کدی (Kodi)

سیستم‌ عامل کُدی بیشتر به منظور سینما خانواده استفاده می شود. کُدی قابلیت پخش فیلم‌های Full HD  را دارد و تمامی قابلیت‌های مولتی مدیا را دارا می‌باشد. این سیستم عامل بیشتر برای کسانی مناسب است که بخواهند از رزبری پای برای پخش فیلم استفاده کنند. باید گفت که این سیستم عامل از زیرنویس ها با زبان های مختلف نیز پشتیبانی می کند.

سیستم عامل کدی
6. ویندوز 10 آی او تی (Windows 10 IOT Core)

سیستم عامل IoT Core توسط مایکروسافت بصورت رسمی ارائه شده است. این سیستم عامل بیشتر برای کاربرد های اینترنت اشیا استفاده می شود. لذا بر روی دستگاه های بدون نمایشگر هم کار می کند. از آنجایی که IoT Core نسخه کم حجم شده ویندوز ۱۰ است؛ در آن رابط کاربریِ پنجره‌ای و دسکتاپ را نمی‌بینید. بلکه توسعه دهندگان باید اپلیکیشن فراگیر را پیاده سازی نمایند که نقش رابط کاربری را عهده دار شود.

سیستم عامل ویندوز 10 IOT
✔ با رزدینو همراه باشید در بخش بعدی آموزش مقدماتی رزبری پای.
محمد نصر

محمد نصر

محمد نصر هستم. 9 سال سابقه کار در حوزه الکترونیک و همینطور برنامه‌نویسی میکروکنترلر به صورت پیشرفته دارم. سعی میکنم هر روز چیزهای جدید یاد بگیرم و خوشحال میشم با شما به اشتراک بگذارم.

2 پاسخ

  1. بسیار جالب بود. لطفا آموزش پیشرفته رزبری پای رو هم بزارید.

    1. بله حتما. انشاالله در آینده به صورت مفصل انواع و اقسام سنسورها و ارتباطات رزبری پای رو شرح میدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران