آموزش باتری ها | بخش اول – مقدمه

سلام خدمت همه‌ی همراهان عزیز سایت رزدینو. در خدمت شما هستیم با سری آموزش جدیدمون که در مورد باتری‌‌ ها هستش. امیدوارم که بتونیم مطالب مفیدی رو در اختیارتون بزاریم.

مقدمه:

باتری چیست؟

باتری‌ها منبع انرژی پتانسیل الکتریکی هستند و برای تامین این انرژی از واکنش های شیمیایی مختلفی استفاده می کنند. این امر باعث می‌شود هر کدام مزایا و معایب خود را داشته باشند. به طور کلی باتری‌های دارای دو قطب مثبت و منفی هستند که به قطب مثبت، آند و قطب منفی، کاتد می گویند. این منبع انرژی تقریبا در تمامی وسایل الکتریکی و الکترونیکی مانند گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ، صفحات خورشیدی، وسایل حمل و نقل، سیستم های حفاظت و پشتیبانی، کنترل از راه دور، روشنایی، تجهیزات پزشکی، مخابرات و مصارف عمومی و صنعتی بیشمار دیگر استفاده دارند.

تاریخچه:

اولین نوع‌های باتری و ساختار آن‌ها | رزدینو

پیل الکتریکی در ایران باستان در فاصله سالهای ۲۵۰ ق.م تا ۲۲۴ پ.م در تیسفون ساخته و به باتری بغدادی، اشکانی یا پارتیان مشهور است. این باتری در سال ۱۹۳۶ بدست ویلهلم کونیگ در نزدیکی شهر باستانی تیسفون کشف شد. از سده نوزدهم میلادی تاکنون آلساندرو ولتا به نام مخترع باتری شناخته شده. حال آن که یافته‌ها در مناطقی از عراق کنونی نشان داده‌است که نزدیک دو هزار سال قبل از ولتا اولین باتری ساخته شده‌ است.

ساختار کلی باتری ها:

ساختار کلی باتری

هر باتری شامل یک یا چندین سلول (cell) است که از حاصل سری و موازی کردن آنها باتری ساخته می شود. ولتاژ نامی این سل ها در یک باتری با هم یکسان و بصورت استاندار کوچک ترین واحد آن بین 1.1 تا 1.85 ولت می‌باشد. هر سلول شامل دو نیم سلول است که به صورت سری و توسط ماده‌ای الکترولیت (شامل یون‌های مثبت و یون‌های منفی) به هم متصل‌اند. یکی از تفاوت انواع باتری ها در جنس، ابعاد، ضخامت، شکل و نوع چیدمان لایه های تشکیل دهنده آن است. ضخامت هر یک از این لایه ها در حد چند تا چند صد میکرو متر و نوع چیدمان آن بصورت پشت سر هم یا مارپیچی است. ماده الکترولیت و پوشش الکترود ها نیز در نحوه عملکرد باتری تاثیر بسزایی دارند.

ساختار کلی:

  1. ورقه یا ماده جدا کننده (separator) که شامل الکترولیت هستند.
  2. قطب آند و کاتد (cathode and anode)
  3. الکترودهای مثبت و منفی رسانا از دو نوع متفاوت (positive and negative electrodes)
  4. پوشش الکترود ها (anode and cathode active material)
  5. عایق، بدنه و پوشش بیرونی (case)

بسیار خب این توضیحات کلی برای باطری‌ها بود که در بخش های بعدی به انواع باطری های ساخته شده خواهیم پراخت.

✔ بارزدینو همراه شوید در بخش بعدی آموزش باتری‌ها
احسان ملکوتی نیا

احسان ملکوتی نیا

فعال در حوزه الکترونیک صنعتی، منابع تغذیه، تعمیرات انواع بردهای الکترونیکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران