آموزش مقدماتی رزبری پای | بخش دوم

آموزش رزبری پای قسمت دوم

رقبای رسپبری پای

پس از معرفی رسپبری پای ، یکی از محصولاتی که به عنوان رقیب وارد عمل شد Orange pi zero نام داشت که در آبان ماه سال 1395 با قیمت 7 دلار به عنوان جدی ترین رقیب رزبری وارد بازار شد.

رزبری پای 3 مدل B

Orange pi zero از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای‌ تشکیل شده از Cortex-A7 کمپانی بزرگ ARM بره می برد که در سال های اخیر در بسیاری از گوشی های پایین رده و میان رده از وجود استفاده شده است. همچنین باید به بهره‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی Mali 400 MP2  کمپانی  ARM نیز اشاره کرد که قادر است ویدیو‌های HD را به راحتی پردازش کند. کمپانی  توسعه دهنده این بورد، ادعا می کند که با استفاده از این پردازنده‌ی گرافیکی می‌توان ویدیو‌هایی با فرمت  H.265با رزولوشن 4K را پردازش کرد.

این بورد از وجود یک اسلات کارت حافظه‌ی SD نیز بهره می‌برد که می‌توان تا ۲۵۶ مگابایت اطلاعات را در آن ذخیره کرد. نسخه‌ای از این بورد که با کارت حافظه‌ی ۵۱۲ مگابایتی راهی بازار می‌شود، برچسب قیمت 22 دلاری دارد.

از قابلیت‌های دیگر این بورد باید به پشتیبانی از اتصال وای‌فای 802.11 b/g/n و ارتباط اترنت اشاره کرد. همچنین با استفاده از درگاه افزایشی USB 2.0 می‌توان این بورد را به بوردهای مشابه متصل کرد. این بورد از نسخه‌ی ۴.۴ اندروید در کنار سیستم عامل‌های اوبونتو و دبیان پشتیبانی می‌کند. مهمترین مزیت این بورد نسب به رزبری پای قیمت کمتر آن و عیب آن قدرت پردازشی کمتر است.

Tinker Board

یکی دیگر از رقبای رزبری پای البته مدل Raspberry Pi 3 که در اوایل اردیبهشت 1396 وارد بازار شد Tinker board نام دارد که Asus تولید کننده آن بر این باور است که جدی ترین رقیب رزبری پای می تواند باشد. قیمت این بورد 55 دلار بوده که قدرت پردازشی آن اختلاف قیمت زیاد آن با رزبری پای را توجیه می کند.

از جمله ویژگی‌های کلیدی تینکر بورد می‌توان به پردازنده‌ی چهار هسته‌ای ۱.۸ گیگاهرتزی ARM ، پردازنده‌ی گرافیکی ۶۰۰ مگاهرتزی  Mali-T764 و 2 گیگابایت رم DDR3 اشاره کرد. از لحاظ درگاه‌های ارتباطی، تینکر بورد به ۴ عدد پورت  USB 2.0، جک ۳.۵ میلی‌متری برای صدا ، یک عدد پورت CSI برای دوربین، درگاه اترنت ، پورت  DSI، پورت HDMI 2.0  و درگاه کارت میکرو SD مجهز شده است. بورد ایسوس از شبکه‌های بی‌سیم 802.11 b/g/n و بلوتوث نسل 4 نیز پشتیبانی می‌کند.

مقایسه رزبری پای و تینکر برد ایسوس

تنها سیستم عاملی که تینکر بورد به‌صورت رسمی از آن پشتیبانی می‌کند، TinkerOS بر مبنای لینوکس دبیان است. البته کاربران در صورت تمایل می‌توانند از دیگر توزیع‌های لینوکس نیز روی تینکر بورد استفاده کنند.

مقایسه رزبری با آردوینو

رسپبری پای مانند یک کامپیوتر دارای حافظه ، پردازنده، پورت های  USB، خروجی صدا و خروجی HDMI است و چون با لینکوس اجرا می شود بیشتر نرم افزارهای لینکوس می توانند روی رسپبری پای نصب شوند. آردوینو در اصل یک میکروکنترلر است که به اندازه ی رسپبری پای قدرتمند نیست و میتواند به عنوان یکی از اجزا روی سیستم کامپیوتری قرار گیرد، اما دارای سخت افزاری نسبتا مناسب برای راه اندازی پروژه های الکترونیک است.

اما :
آردوینو احتیاج به هیچ سیستم عامل یا برنامه نرم افزاری برای اجرا ندارد. برای استفاده از آن تنها باید چند خط کد بر روی آن پروگرام و آماده ی کار شود. کدهایی که برای آردینو نوشته می شوند به زبان C++  هستند و قابلیت های متعددی را برای کاربرد فراهم می کند. اگرچه رسپبری پای و آردوینو تفاوت هایی در برخی ویژگی ها با هم دارند اما هدف اصلی هر دو کمک به آموزش دانش آموزان است.

مزایای آردینو نسبت به رزبری پای

آردوینو یونو

آردوینو تنها با استفاده از چند خط کد به راحتی با سنسور های آنالوگ ، موتورها و دیگر اجزای الکترونیکی ارتباط برقرار می کند. در حالیکه رسپبری پای برای خواندن این سنسورها و اجزای الکترونیکی، نیاز به نصب کتابخانه ها و نرم افزارهای مورد نیاز آنها دارد. از طرفی برنامه نویسی در آردوینو ساده تر است، در حالیکه برای استفاده از رسپبری پای باید به لینوکس و دستورات پیچیده آن آشنایی کامل داشت.

از طرفی رسپبری پای یک سخت افزار قدرتمند است و به صورت مداوم به یک منبع تغذیه 5 ولت با جریان دهی 2 آمپر نیاز دارد که تغذیه کردن آن با باتری را دشوار می کند، در حالیکه آردینو به انرژی کمی نیاز دارد و به راحتی با استفاده از یک بسته باتری تغذیه می شود.از لحاظ قیمت آردینو به مراتب قیمت کمتری نسبت به رزبری پای دارد که علت این قیمت کم قدرت پردازشی و درگاه های ارتباطی بیشتر رزبری نسبت به آردینو است.

مزایای رزبری پای نسبت به آردینو

رزبری پای 3 مدل B

قدرتمند بودن یکی از مزیت های اصلی رسپبری پای است. رسپبری پای مانند یک کامپیوتر توانایی انجام چندین وظیفه را در یک زمان داراست. برای افرادی که پروژه های پیچیده مانند یک ربات هوشمند می سازند یا پروژه هایی که نیاز به کنترل با استفاده از اینترنت را دارند، رسپبری پای بهترین انتخاب است.

رزبری پای چندین برابر از آردوینو سریع تر است. با استفاده از رسپبری پای می توانید ایمیل ارسال کنید، موسیقی گوش دهید، فیلم اجرا کنید، وارد اینترنت شوید و ده ها کار دیگر انجام دهید. همانطور که قبلا هم گفته شد رسپبری پای دارای حافظه، پردازنده، پورت های USB ، پورت اترنت و … است و برای انجام بسیاری از کارها نیازی به سخت افزار خارجی ندارد.

برای استفاده از آردوینو، شما به یک پیش زمینه ی الکترونیکی نیاز دارید و باید در مورد زبان های برنامه نویسی، اطلاعاتی داشته باشید. اما برای شروع کار با رسپبری پای ، لازم نیست اطلاعات عمیقی در مورد زبان های کد نویسی داشته باشید و داشتن دانش کمی از الکترونیک و اجزای آن کفایت می کند.

✔ با رزدینو همراه باشید در بخش بعدی آموزش مقدماتی رزبری پای

محمد نصر

محمد نصر

محمد نصر هستم. 9 سال سابقه کار در حوزه الکترونیک و همینطور برنامه‌نویسی میکروکنترلر به صورت پیشرفته دارم. سعی میکنم هر روز چیزهای جدید یاد بگیرم و خوشحال میشم با شما به اشتراک بگذارم.

2 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    توضیحات شما بسیار عالی و سودمند است سوالی داشتم در صورتیکه بخواهیم حدود 120 ورودی آنالوگ را بخوانیم و نمایش دهیم رزبری مناسب است یا آردینو
    در این پروژه با استفاده از CT میخواهیم جریان 120 مصرف کننده با جریان حداکثر 32 آمپری را اندازه گیری کرده و نمایش دهیم
    با سپاس

    1. سلام. بهتر است از IC های مخصوص اینکار استفاده شود و در نهایت مقادیر تمامی آیسی ها به میکروکنترلر یا رزبری پای منتقل گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران