آموزش #C | بخش اول – مقدمه (C# چیست)

اطلاعات زبان سی شارپ

با سلام بنده علی نصر اصفهانی، با سری آموزش های زبان برنامه نویسی #C در خدمتتون هستم. در این قسمت قصد داریم اطلاعات اولیه و کلی در مورد این زبان در اختیارتون بزاریم که شامل: c# چیست ، تاریخچه‌ی اون و … میشه. با رزدینو همراه ما باشید.

مقدمه

c# چیست ؟

زبان #C  توسط شرکت مایکروسافت بر پایه ی NET. به وجود آمد. سی شارپ یکی از 44 زبانی است که توسط NET Framework. پشتیبانی می‌شود و این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شی‌گرا بودن ساخته شد. این زبان در سال 2000 توسط تیمی به سرگروهی آندرس هلزبرگ و نیز سکات ویلتاموث ساخته شد. سی‌شارپ که فقط برای دات نت است در مجموعه NET Platform‌ SDK. ارائه گردید که در محیط های برنامه نویسی استودیوی بصری دات نت (Visual Studio .NET)، در نسخه‌های 2003 و 2005 آن موجود است.  دستورات زبان سی‌شارپ مانند جاوا سطح بالا تر از C و ++C است و برای مثال برنامه نویس مستقیما به اشاره گرها یا منابع سیستم دسترسی ندارد.

پلتفرم NET.

در ماه ژوئن سال 2000 میلادی بود که شرکت مایکروسافت ابداع و ایجاد سکوی (platform) جدید برنامه نویسی خود را موسوم به دات‌نت (Microsoft .NET) اعلام نمود. در جهت بهبود سکوهای پیشین مایکروسافت، دات نت مدل تازه‌ای را برای ایجاد نرم افزار های کاربردی ارائه می‌دهد که در آنجا زبان‌های گوناگون می‌توانند در کنار هم قرار گیرند و با یکدیگر به همکاری بپردازند. این درست مدل کوچکتری است از تمامی فضای اینترنت بدانگونه که عوامل گوناگون میتوانند در سطوحی گسترده به همکاری اقدام کنند.

زبان برنامه نویسی c#
سی شارپ ، زبانی شء گرا

سی‌شارپ زبانی است بسیار شیء گرا و بر پایه NET Framework. این زبان مانند بسیاری از زبانهای شی‌گرای دیگر از فایل های کتابخانه‌ای خود استفاده میکند و همچنین فقط بر روی سیستم عاملی که NET Framework. بر روی آن نصب باشد اجرا می‌شود. سی شارپ به کلی برای دات‌نت طراحی شده و علاوه بر تولید پروژه‌های Console Programs در تولید Windows Application هم بسیار قوی است. سی‌شارپ بر پایه نظریه اولیه C طراحی شده و همچنین بسیاری از صفات خود را از ++C و Java و Delphi به ارث برده است در کل سی‌شارپ یک زبان مدرنیزه شی‌گرا می‌باشد که در محیط Visual‌ Studio بسیار قدرت یافته است. 

منبع اطلاعات در سی‌شارپ

اکنون که احتمالا تا حدودی متوجه شدید که c# چیست ، باید بگوییم که سی‌شارپ میتواند به خوبی با Database ها ارتباط برقرار کرده و آنها را ویرایش کند و یا از آنها اطلاعات بگیرد. این ویژگی که در Visual Studio .NET به خوبی پشتیبانی می‌شود، کار را برای کاربر بسیار راحت کرده تا جایی که فقط با چند دستور ساده می‌توان با منبع اطلاعات ارتباط برقرار کرد.

فایلهای تولیدی در سی‌شارپ

فایل‌هایی که بیشتر با کاربر سر و کار دارند دارای پسوندهای زیر هستند :

Sln. : این فایل سطح بالای Solution است که برای هر برنامه یک فایل از این نوع موجود است . هر فایل Solution یک یا چند فایل پروژه را در خود دارد.

Csproj. :   این یک فایل پروژه #C است .هر فایل پروژه یک یا چند فایل سورس دارد. فایل‌های سورس در یک پروژه باید به یک زبان برنامه نویسی نوشته شود.

Cs. :  این یک فایل سورس است و کد برنامه در این فایل نوشته می شود و این فایل شامل کدی است که ویژوال استودیو به صورت خودکار ایجاد می کند.

Assemblyinfo.cs :  این یک فایل سورس دیگر است با این تفاوت که می‌توان از این فایل برای اضافه کردن مواردی مثل اسم نویسنده و تاریخ نوشتن برنامه و امثال آن به برنامه استفاده می شود.

Ico. :  این آیکون برنامه است.آیکونی که در زمان اجرای برنامه در نوار وظیفه قرار می‌گیرد.

کاربرد #C    

سی‌شارپ نه فقط مخصوص ساخت یک برنامه DOS یا Windows Form است بلکه میتوان با آن نرم افزارهای کاربردی تری مانند Movie Collection ها را به صورت سفارشی کامپایل کرد. حتی قدرت بسیار بالای این زبان در ساخت Screen Saver ها هم بسیار زبانزد است که این خود نوعی مزیت نسبت به ++C یا دیگر نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی به شمار می‌رود و البته باید اضافه کرد که می توان با زبان #C و به کمک تکنولوژی زامارین برای موبایل هم برنامه ایجاد کرد.

زامارین و #C

این سری آموزش به شما کمک می‌کند از سطح مبتدی تا پیشرفته  نکات اساسی و اصلی #C را فرا بگیرید. این آموزش ها در چند قسمت ارائه می‌شوند و هر قسمت شامل مفاهیم #C ، همراه با مثال های ساده و قابل فهم است.

امیدوارم که از این مطلب نهایت استفاده را کرده باشید (و البته متوجه شده باشین که c# چیست ? ) . در قسمت دوم این آموزش به شما روش نصب Visual Studio و نحوه ایجاد برنامه را آموزش میدهیم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  مزایای عضویت در رزدینو :

✔️ دسترسی به فایل های دانلودی

✔️ دریافت پشتیبانی برای محصولات

✔️ مشاهده تمام مطالب کاملا رایگان

✔️ دسترسی آسان به آپدیت محصولات

✔️ بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران